Jarní spojování
Jedna paní učitelka se podělila o krásný příklad, jak tento interaktivní soubor využila v praxi. Aktivitu zahájila v komunitním kruhu, kde dětem nejprve představila obrázek květiny. Společně si povídali o tom, že petrklíč je první jarní květinou, která „otevírá bránu jara“. Připomněli si také květiny, které minulý týden pozorovali na vycházce – krokusy, bledule, sněženky, fialky, sedmikrásky – a děti samy doplňovaly další názvy (růže, tulipán, narcisy, pampelišky aj.).Společně také zdramatizovali růst květiny – začali jako semínko nebo cibulka, které roste díky slunečním paprskům. Děti postupně zvedaly ruce jako lístky. Poté nakláněly hlavu (květ) jako květ, který se nakláněl ze strany na stranu podle pohybu slunce na obloze. A když slunce zapadne, skloní se i květina.
Poté určovali barvu květiny a počítali okvětní lístky. Protože některé děti měly potíže s přesným určením počtu (nebyly si jisté, kde začít a kde skončit), využili kostičky z lega – ke každému lístku přikládali jednu kostičku podle počtu.
Dále se věnovali dalším obrázkům:
- Určovali první hlásku ve slově,
- roztleskávali slova na slabiky a ukazovali jejich počet na prstech,
- u včely bzučeli a jmenovali další hmyz, který znají, počítali žluté a černé pruhy,
- u motýla se zaměřili na hlásku M a melodickým brumendem zazpívali „Skákal pes“,
- u housenky si vysvětlili, že se plazí jako had, a dlouze syčeli „ssss“ i přerušovaně „s-s-s-s“,
- u listů si povídali, že rostliny mají nejen okvětní lístky, ale také listy na stonku.
Poté následovala pohybová aktivita, kde děti napodobovaly různé prvky:
- Na květinu šly do kleku a tvořily rukama různé tvary – spojily prsty nad hlavou jako pampeliška nebo ruce rozevřely jako tulipán.
- Na včelu měly ruce na ramenou jako malá křídla, bzučely a běhaly.
- Na list si sedly do tureckého sedu.
- Na housenku se plazily po zemi.
- Na motýla mávaly celými pažemi.
Po této části paní učitelka dětem ukázala pracovní listy a klíč, podle kterého budou obrázky spojovat. Nejprve děti diktovaly správné pořadí obrázků, kdy se paní učitelka dětí ptala:
- „Jaký obrázek mám dát první?“
- „Jaký poslední?“
- „Který je po květině?“
- „Který je mezi včelou a housenkou?“
Nakonec děti samostatně spojovaly obrázky podle zadaného klíče.
Tento příklad krásně ukazuje, kolik možností práce soubor nabízí.
Zdroj: Jarní spojování, Jaro - spoj podle pořadí
